pátek 3. října 2008

Moje makrobiotické hříchy

Kdysi jsem se snažil jíst co nejvíc makrobioticky. Nebyly k tomu zrovna podmínky, ale nějak to šlo, i když ne zase ideálně. Neměl jsem z makrobiotiky žádné extra zvláštní zkušenosti větší energie a zdraví, leda snad lehčího trávení a pocitu, že jídlo je cosi nevýrazné, co udržuje při životě, ale nemá moc chutnat. :-D Byl jsem nadšený z učení, které obsahovalo celkem rozumně a přirozeně znějící stravovací pravidla.

Dnes toho z makrobiotických pravidel mnoho nedodržuju, není čas ani možnosti, aspoň co se týče skutečně striktního stravování. Ale pamatuju si hlavní zásady, občas se podle nich zařídím a leckdy mě dokáže některé jejich naprosté přestoupení pěkně nastartovat :-D

Nuže, jaké jsou moje hříchy proti makrobiotickému stravování? Tady je máte:
  • jím zbytečně moc
  • nejím podle zásad rovnováhy jin-jang (aspoň ne vědomě) a zbytečně často konzumuji extrémy obou druhů (cukr, sůl, koření)
  • jím maso (tj. nejen ryby a drůbež) a bohužel málo obilovin (navíc celozrnný tmavý chléb jen zřídka, i když jej mám velmi rád!)
  • jím některé nedoporučované kombinace potravin (typicky moučníky s ovocem)
  • někdy jím potraviny ve špatném pořadí
  • konzumuju poměrně hojně některé nepříliš vhodné nebo silně nevhodné tekutiny (mléko, ice-tea)
  • jím i to, co nevyrostlo v místě, kde žiju (banány, pomeranče, mandarinky)
  • potravu v ústech rozkousávám jen povrchně, zběžně, a rozptyluju se u jídla čtením, zatímco bych měl žvýkat velmi důkladně (žaludek nemá zuby) a psychicky koncentrovaně
Ne že bych tyto přestupky prováděl nějakým opravdu drsným způsobem a záměrně co nejvíc najednou. Dá se říct, že cosi z makrobiotiky ve mně zůstalo, jakási ostražitost vůči těm největším stravovacím svinstvům, a funguje to asi tak na 30 %. Těch 70 % je radost z chutnajícího jídla :-D

Většinou "zhřeším" někdy a jindy zase ne, nebo ne v tomtéž. Snažím se jíst zdravé věci (nakolik je to v dnešním světě možné) a nejíst moc těch škodlivých. Rozhodně o sobě nemohu mluvit jako o člověku makrobioticky se stravujícím.

A co vy? Dodržujete také nějakou speciální zdravotní nebo náboženskou dietu? Jaké s ní máte zkušenosti?

Žádné komentáře: