úterý 2. prosince 2008

Feng-šuej Vánoce - úvaha

Nedávno jsem si všimnul, že zde někdo hledal spojení "feng-šuej Vánoce". Dost mě to zarazilo. Nevěřícně jsem si říkal: copak nějakej čínskej mistr feng-šuej před stovkama ba tisícovkama let znal Vánoce? Co se má jako vyskytovat v takovejch Vánočkách podle této starodávné východní nauky o harmonizaci prostředí? Feng-šuej betlém, feng-šuej Panna Maria, feng-šuej prskavky? :-D Zkrátka, projevilo se u mě pochopitelné europocentrické nepochopení.

Zvědavost mi však nedala, takže jsem nakonec použil nástroj Googlův s frázemi "fengshui Christmas" a následně "fengshui Vánoce", a světe div se, skutečně jsem narazil na desítky odkazů, které pojednávají o tom, jak na Vánoce uplatnit principy "větru" a "vody".

Je pravda, že feng-šuej má obecné principy, které se dají použít skoro ve všem, kde jde o nějakou konfiguraci objektů nebo jejich vlastností vůči sobě navzájem (bydlení, zahrada, práce, mezilidské vztahy...). Takže s trochou fištrónu se dají aplikovat i na tradiční vánoční rekvizity a děje.

Kdybych měl za úkol připravit feng-šuej Vánoce, tak bych hleděl kreativně využívat ústřední princip feng-šuej, a tím je rovnováha dvou základních pólů energie čchi, které se nazývají jin a jang. Teprve z této rovnováhy totiž plyne harmonie. Dejte do rovnováhy:
  • veselí a vážnost
  • hluk a ticho
  • aktivitu a odpočinek
  • materiálno a duchovno
  • soukromí a společnost
  • vlastní a cizí
  • tradice a novinky
  • co dostanete a co dáte
To hlavní je cítit se fajn z toho, že se vám daří uvádět věci do přirozeného řádu, aby spolu byly v těch nejlepších možných vztazích. Podle toho bych se zařídil a hleděl to uplatňovat ve všech jednotlivých položkách, které mají naše české nebo evropské Vánoce mít.

Žádné komentáře: